Matterhorn (Alpi)- 4478 m

Pana la refugiul Solvay, 4000 m, din cauza vremii proaste

Iulie 2010

Visam la Mont Blanc inca din 2006 cand am fost in muntii Calimani in prima mea tura montana adevarata si un tip ce ne-a luat cu masina ne-a spus ca tocmai se intorsese de acolo. Au trecut 4 ani pana cand visul meu avea sa devina realitate.

Initial am plecat la drum cu intentia de a urca pe cele 3 varfuri reprezentative din Alpi (Matterhorn, Eiger si Mont Blanc), de unde si numele pe care l-am dat expeditiei “Trilogia Alpilor” . Dar dupa accidentul de pe vf. Tacul, unde am alunecat si mi-am luxat glezna in cadere,  am urcat pe vf. Mont Blanc si l-am coborat cu glezna luxata si de asemenea am fost nevoiti sa renuntam la Eiger. Desigur ca nu recomand la nimeni ce am facut, dar in acel moment asta e singura decizie pe care am putut s-o iau. Eram prea aproape ca sa renunt. Impreuna cu doi prieteni  si dupa un drum de 2 zile cu masina am ajuns la primul obiectiv, Matterhorn  in Elvetia.

IMG_5281nerabdator si anticipativ, in fata statiei de tren care ducea in Zermatt IMG_5341dupa un trekking de o zi din Zermatt masivul Matterhorn  ajunge in raza noastra vizuala IMG_5376albastrul pur al unui lac glaciar ne rasplateste dupa urcusul unei pante foarte inclinate cu rucsaci expeditionari in spateIMG_5392 nu pierdem nici o ocazie de a imortaliza muntele care nu este altceava de fapt decat fundul unei mari stravechi ce se gasea intre Africa si EuropaIMG_5420obiectivul nostru e din ce in ce mai aproape si nicaieri nu se vede mai bine geneza lui decat in portiunea de varf, unde straturile inclinate si in diferite culori, trimit cu gandul la sedimentele depuse acum multe milioane  de ani IMG_5441apusul ne gaseste in zona de campare de langa cabana Hornli, zona denumita “blocul estic” deoarece acolo campeaza de obicei cei din Europa Centrala si de Est , in timp ce europenii stau la cabana IMG_5460   dejunul la “usa cortului”, sosete la uscat… ingrediente de baza ale unei ture montane1sesiune de poze in ziua premergatoare ascensiunii, pe care o vom face pe creasta Hornli2cabana Hornli in spate, unde o jumatate de litru de apa costa cam 5 eu….motiv pentru care am o cantitate mare de zapada si-a gasit sfarsitul sub flacara primusului 🙂IMG_5504 elicopterul multitasking care functioneaza drept salvare aeriana, mijloc de aprovizionare al cabanei si taxi turistic3da, acolo vrem sa ajungem si noi daca muntele va binevoi sa ne lase 🙂 IMG_5514ghetarul de pe fata estica, pe cale de disparitie  IMG_5554Matterhorn, cunoscut pentru vremea sa extrem de imprevizibila, isi genereaza propriul microclimat IMG_5565  ziua ascensiunii vine si dam frau liber emotiei, pasiunii pentru munte si unui puhoi de termeni tehnici specifici escaladei si alpinismului 🙂4ascensiunea e o mixtura de catarare la liber pe roci friabile, traverseuri aeriene si mers pe poteci  invizibile uneori , numai de ghizii locali stiute5in stanga mea, inaltimi ametitoare si cadere de cateva sute de metri catre fata esticaIMG_5575poate din acest motiv multi alpinisti s-au ratacit pe acest munte, si nici noi nu am scapatIMG_5581urcam si tot urcam in timp ce nori  densi ce nu prevestesc nimic bun isi fac aparitiaIMG_5586in portiunile mai putin expuse catararam liber, lucru care ne place 🙂 IMG_5588acum se dau sfaturi: “vezi ca ai o priza acolo, pune piciorul pe marginea aia, etc…”IMG_5592 blestemul ratacirii pe Matterhorn ne loveste si pe noi si la un moment dat pierdem ceea ce consideram a fi traseul si ne despartim, mai mult fara voia noastra IMG_5605dupa o sesiune nu prea comoda de catarare solitara ne reintalnimIMG_5607 si iesim cu totii  sub refugiul Solvay situat la 4000 m IMG_5608aici, dupa un diedru frumos pe care il escaladez asigurat de data aceasta, ajungem la refugiu IMG_5612 IMG_5620e deja dupa amiaza tarzie, ne dezechipam si incepem sa ne ocupam de treburi casnice: colectam apa din zapada topita de soare pe acoperis 🙂IMG_5623Matterhorn nu se dezminte si arunca asupra noastra ceata si ninsoare care devine repede  ploaie cu gheataIMG_5624ploua deja de o ora. muntele e acoperit de un strat de cativa cm de zapada inghetata. acum toate echipele plecate inspre varf sunt deja in coborare. in cabana raman 2 francezi pentru a petrece noaptea, considerand ca e prea tarziu pentru a cobora, ca si noi dealtfel. IMG_5628dar trei nemti seniori si temerari decid sa coboare ignorand sfatul nostru ca fac o greseala, cararea de obicei abia vizibila fiind acum complet acoperita de zapada,  ca si prizele pe portiunile verticale. la vreo 50 de metri sub refugiu striga dupa ajutor iar eu si partenerul ne grabim sa-i aducem sus. aruncam corzi, facem noduri, asiguram, strigam la ei, striga inapoi…IMG_5630ii aducem sus unul cate unul dupa aproape o ora si jumatate de stat in frig. admiram frumusetea ucigatoare a muntelui. cred ca si-au dat seama ca putea fi ultima lor coborare de pe un munte… IMG_5638dar acum erau in siguranta si binedispusi :). petrecem noapte 3 romani, 3 nemti si 2 francezi intr-un mic refugiu, la 4000 de m, uniti toti de pasiunea pentru munti cu bucuriile si necazurile ce decurg din ea… IMG_5648a doua zi luam legatura cu cei de la cabana care anunta vreme rea timp de 4 zile. hotaram sa coboram toti chiar daca vizibilitatea e redusa, lucru foarte periculos aici IMG_5649lasam in ceata refugiul ce ne-a fost casa timp de o zi si jumatate…IMG_5654pe masura ce coboram ceata ramane sus. suntem obositi si dezamagiti de faptul ca nu am ajuns pe varf… mai aveam doar 448  de m …dar muntele nu pleaca nicaieri…. IMG_5661strangem tabara si coboram in timp ce norii coboara tot mai josIMG_5667   o ultima privire inspre munte il arata acum invaluit aproape complet de ceata IMG_5698mai jos la poalele lui ploua in toata regula. IMG_5702podul peste un defileu e un prilej bun sa verificam aparatul foto 🙂 IMG_5700incet, noaptea se insinueaza…IMG_5705ne adapostim de ploaie intr-un sopron ce folosea drept adapost pentru multe scaune pliabile. scotocim sub banca si gasim paturi mici de lana si haine vechi, cu care ne acoperim in speranta ca vom alunga frigulIMG_5707mult ceai si o portie serioasa de mancare ne mai incalzesc si dau de lucru stomacului pe timpul noptiiIMG_5710cu toate ca nu am ajuns  pe varf, ne bucuram totusi de situatia noastra, stiind ca vom rade mai tarziu pe seama ei si o vom povesti cu drag IMG_5712intind sacul de dormit pe masa si las natura sa-si urmeze cursul. cele 2-3 treziri din timpul noptii ma fac sa regret ca am baut atat de mult ceai 🙂 IMG_5720ne trezim gadilati de razele soarelui si dimineata ne binecuvanteaza cu un simtamant de bine. mica noastra casa, a doua de pe legendarul munte Matterhorn

2 thoughts on “Matterhorn (Alpi)- 4478 m

1. Ce plina de minunatii este lumea pe care Dumnezeu ne-a lasat-o! Cand ma gandesc ca eu de-abia descopar Bucegii din tara in care am trait 40 de ani fara s-o cunosc… Bravo, Ovidiu, mi-ar placea sa te cunosc!

• NU stiu cine ne-a lasat-o sau daca ne-a fost lasata, dar e frumoasa planeta noastra. Iar in bucegi e de facut treaba ani intregi si tot ar mai fi de descoperit ceva….