Doua chei, doua pesteri si via ferata

Toate concentrate pe o intindere destul de mica. O sa fiu succint pentru ca sunt multe lucruri de vazut in zona asta si ele trebuie vazute pe viu. Gorjul ofera intr-adevar o diversitate de atractii si obiective turistice. Cheile Oltetului se afla in satul Polovragi si sunt relativ scurte dar adanci. Mergand pe drumul din chei de-o parte si alta se inalta pereti inalti dar asta nu e tot pentru ca paraul Oltet a sapat  stanca si mai jos de drum astfel ca el curge intr-un culuar ingust intre alti 2 pereti inalti. Practic sunt  niste chei in chei. Cred ca acest culuar in care curge s-ar preta la cannyoning. Cheile incep brusc prin peretii inalti si impresionanti vizibili de la distanta si dupa aproximativ 2.5 km acestia coboara, se deschid si lasa loc unui peisaj  muntos domol acoperit cu paduri.  Segmentul deschis publicului din Pestera Polovragi e relativ scurt. Am vazut pui de lilieci care se antrenau pentru zbor.

Baia de fier este destul de aproape de Polovragi si ofera Cheile Galbenului si pestera Muierii. Spre deosebire de cheile Oltetului, acestea sunt foarte deschise, cei 2 versanti sunt indepartati unul fata de celalalt. Pe un versant se afla intrarea in pestera Muierii care are iesirea pe acelasi versant dar la vreo 2 km in amonte. Culuarul vizitabil al pesterii are vreo 800 m si este impresionant prin multitudinea de stalactite, stalalgmite si coloane. Are portiuni unde mergi aplecat la 90 de grade sau chiar mai aplecat dar si sali inalte cu formatiuni imense. Pot fi vazute ramasite ale ursului de caverna precum si un schelet intreg asamblat.

Pe versantul cu pestera, putin mai sus de intrare sunt amenajate 3 trasee de via ferata, toate pleaca din acelasi loc si apoi se ramifica. Primul catre stanga e cel mai lung si mai greu dintre cele 3, apoi al doilea mai sus tot catre stanga e mai scurt si  relativ usor cu un pasaj mai greu iar continuand tot in sus pe cablul principal e al treilea traseu care e cel mai usor. Pe acesta l-am urcat fara asigurare si l-am folosit ca ruta de coborare pentru celelalte trasee.  Tot aici am gasit un loc si pentru hamac 🙂 Nou si unic in Romania este ca primul traseu, cel lung si cu ceva pasaje mai interesante, este luminat de relectoare. Adica are nocturna precum unele partii de ski ceea ce inseamna ca poate fi urcat si noaptea. Ceea ce am si facut folosindu-ma totusi si de frontala pentru ca sus e intuneric si e nevoie de ea la coborare.. Am urcat acest traseu de 3 ori, de 2 ori pe timp de zi si o data noapte.

Pe versantul opus este amenajat un alt traseu care pleaca pe un valcel bolovanos si inainte sa se termine, din cablu pleaca o ramificatie catre stanga. Se face un traverseu lejer si apoi dam iar de stanca. Avem iarasi ceva inedit si aici, si anume ca traseul trece printr-o grota destul de ingusta  din care iesi aproape tarandu-te pe burta urmat de un pasaj expus si aproape vertical. Coborarea se face pe valcelul stancos pe care se urca pana la ramificatie, dupa ce se ocoleste prin dreapta portiunea aferenta traverseului. Inainte sa cobor eu am mers mai sus si am gasit un loc fantastic pentru hamaceala. Una peste alta ai cu ce umple 2 zile in aceasta zona.

La intoarcere GPS-ul m-a dus pe un alt drum si bine am facut ca nu m-am intors pentru ca am trecut pe langa o padure unde un artist a vopsit in divere culori trunchiurile copacilor aflati in apropiere de sosea. Un protest delicat  impotriva taierilor ilegale din tara asta si totodata o pata de culoare intr-o lume din ce in ce mai gri. Am facut si un scurt montaj cu  ce am vazut si facut si daca va place, mergeti si voi acolo 🙂

Leave a Reply

