Our skin is much more than our image ! So we better take good care of it !

Da, pielea  reprezinta  mai mult decat imaginea noastra!

Ma tin de cateva luni sa scriu ceva pe tema asta si azi i-a venit timpul. Asadar voi vorbi putin despre produsele de ingrijre personala pe care le folosesc acum. Multe din lucrurile despre care voi scrie, le stim cu totii dar nu strica sa ne reamintim.

Nu este deloc o coincidenta faptul ca foarte multe dintre produsele de igiena si asa-zisa infrumusetare au aparut odata cu dezvoltarea exploziva a industriilor de tot felul, dar mai ales chimice, prin anii ’40-’50. In urma procesului de productie a diverselor materii si produse, ramaneau tone de alte substante, multe din ele considerate toxice. Asadar, “baietii” aveau o problema, ce sa faca cu toate acele substante ramase, mai ales ca legea nu prea le permitea sa le deverseze pe unde ar fi vrut ei (desi au facut si fac in continuare asta).  Se stie ca marilor corporatii nu le place sa piarda nimic si vor sa valorifice totul, asa ca au bagat bani in alti “baieti” ca sa inventeze  ceva care sa transforme gramada lor de mizerie intr-o sursa de venit. Asa s-au nascut produsele de igiena personala si cele conexe, care propulsate de un marketing ingenios si chiar agresiv in toate sursele media, au ajuns sa devina o parte obisnuita din viata noastra, iar acum majoritatea oamenilor cred ca sunt indispensabile. La asta au contribuit si personalitati publice -actori, cantareti, etc- care, contra unor beneficii financiare si/sau a faptului ca nu stiau la ce fac reclama,  au setat trendul pentru folosirea unui produs.

Nu mai e nici un secret ca aceasta industrie superdezvoltata are profituri uriase, asa cum incepe sa nu mai fie un secret faptul ca “beneficiile”  folosirii pe termen lung a acestor produse incep sa se faca simtite. In ultimii ani, tot mai multe cercetari arata nocivitatea anumitor compusi din aceste produse.   Rata in crestere a cancerelor de san,  un adevarat calvar pentru femei, a fost deja, neoficial, corelata cu  folosirea intensa a antiperspirantelor axiale. Aceste antiperspirante contin substante foarte toxice care se absorb imediat in piele. De acolo sunt asimilate de catre sistemul limfatic prin ganglionii prezenti la nivelul axial aflati in stransa legatura cu cei din proximitatea sanilor. Si voila, se naste un cancer de san, evident dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de utilizare, aici contribuind si alti factori de promovare sau inhibare a celulelor canceroare (alimentatie, sedentarism, atitudini mentale si emotionale, etc).

igiena

Pielea este cel mai mare organ al corpului si are mai multe functii. Ea respira, elimina si absoarbe substante, fiind permeabila. Pielea absoarbe orice substanta cu care vine in contact de aceea este important sa stim ce contin produsele de igiena pe care le folosim. Exista cel putin doua lucruri pe care cei mai multi dintre noi la facem de cateva ori pe zi, in fiecare zi. Mancam si ne facem igiena (ma rog, de mancat mancam mai toti, de igiena nu sunt asa sigur 🙂 ). Rezulta deci ca aceste doua actiuni au impact mare asupra sanatatii noastre datorita frecventei si continuitatii cu care le facem. Despre alimentatie vorbesc des deci abordam igiena si mai exact produsele de ingrijire personala. Majoritatea barbatilor folosesc mult mai putine produse decat femeile asa ca discutia se reduce la produse pentru igiena pielii si parului, produse pentru barbierit, cele pentru igiena dentara si chestii care miros frumos (antiperspirante, odorizante, parfumuri).

Transpiratia are doua roluri, primul este de reglare a temperaturii corpului iar cealalta este de eliminare a toxinelor. In mod obisnuit prin transpiratie se realizeaza ambele functii simultan, iar cand suntem intr-un proces de detoxifiere mai serios, functia de eliminare a deseurilor toxice creste si ea. Compozitia chimica  si mirosul  transpiratiei sunt doi  buni indicatori ai gradului de toxicitate al unui organism. Pe piele traieste un intreg ecosistem de vietati microscopice (acarieni, bacterii si altele) care se hranesc cu celulele moarte ale pielii, grasimi si cu substantele chimice din transpiratie. La randul lor acestea elimina anumite substante in urma metabolismmului propriu. Aceste substante miros mai mult sau mai putin placut, functie de materia prima. Asa se explica, in general si pentru marea majoritate, mirosurile neplacute.

armpitSunt de-a dreptul insultatoare pentru inteligenta medie a oricarui om obisnuit informatiile care ni se baga pe gat. Oare cum am ajuns sa punem la indoiala inteligenta Creatiei (divinitate, univers, natura, etc, fiecare isi alege conform sistemului de credinte si valori), atunci cand ne-a facut asa cum suntem? Transpiram cu un anumit motiv si in anumite situatii asa ca mi se pare contraintuitiv si lipsit de orice logica elementara sa dorim sa nu mai transpiram adica sa blocam porii prin care se realizeaza acest proces. Pentru ca antiperspirantele exact asta fac, contin substante ale caror molecule se ataseaza si astupa microorificiile de la suprafata pielii. Deci acum nu numai ca scade eficienta functiei de termoreglare prin reducerea suprafetei de transpiratie, dar aceste substante sunt acum parte integranta din noi.

Cum nu avem fiecare cate un analizor chimic proprietate personala cu care sa testam ce contine transpiratia, nu ne ramane decat s-o gustam si sa ne bazam pe miros. Sa iti gusti propria transpiratie poate parea dezgustator  dar adevarul e ca nu este asa de grav pe cat pare. Ideea e ca daca miroase urat, nu mai are nici un rost s-o pui pe limba. Personal, cand am vazut ca a mea nu miroase in nici un fel, am trecut la pasul nr. 2 si-am am gustat-o de fiecare data cand faceam un exercitiu fizic- alergare, bicicleta, forta. Am renuntat la sare de mai bine de un an si abia zilele trecute am observat ca aproape nu mai simt gust  sarat  in transpiratie. Problema lipsei sodiului nu se pune datorita prezentei in alimentatia mea a unei cantitati mari de frunze verzi si diverse legume. Intre ceea ce mancam si compozitia transpiratiei este o relatie stransa deoarece multi dintre produsii metabolici sunt eliminati prin aceasta. Deci are sens si e logic sa constientizam ca ceea ce intra in noi, iese din noi in concordanta.

Bun, deci samponul are chestii nasoale, gelul de dus la fel, pasta de dinti are fluor, antiperspirantele si odorizantele tip spray sunt moarte lenta, spuma de ras nu e nici ea departe, parfumurile au prea mult alcool si alte chestii…… Ce facem,  ne intoarcem la stadiul de om al pesterii  sau sunt solutii care sa satisfaca atat aspectele de igiena, pe cele estetice  dar si pe cele legate de sanatatea noastra? Putem sa facem toate aceste lucruri fara sa ne otravim lent?  Iata ce am facut eu:

De cateva luni, in loc de sampon, gel de dus si sapun pentru fata folosesc bicarbonat de sodiu dizolvat in apa.  Dupa spalarea parului cu acest amestec  pulverizez un amestec de otet cu apa pe par, las putin si clatesc. Pielea noastra, in special a scalpului si a fetei, produce prin intermediul glandelor sebacee, un strat de grasime cu rol de protectie si hidratare. E un fel de bariera impotriva unor factori  de mediu care pot afecta integritatea pielii la nivel celular.  Apoi venim noi  cu sapunuri antibacteriale si sampoane parfumate si degresam complet pielea fetei si a capului precum si parul. In inteligenta lui instinctiva, organismul detecteaza prin diverse tipuri de receptori absenta acestei bariere de sebuum pe care el a secretat-o si da comanda organelor specifice sa produca  iarasi. Dar noi intervenim iar in treburile corpului si inlaturam prin spalare aceasta pelicula, unii mai rar, altii mai des. Astfel creem o conditionare prin care fortam corpul sa produca mai multa grasime de fiecare data cand noi o inlaturam, e un ciclu vicios care nu se termina decat atunci cand incetam  cu aceasta degresare agresiva a pielii.  Solutia de bicarbonat cu  apa nu degreseaza complet pielea, ea nu mai ramane complet uscata, iar organismul observa acest lucru si incet, in timp, incepe procesul de deconditionare prin care corpul isi va regla in timp  nivelurile de sebuum produs de piele. De asemenea, dupa un timp, matreata va disparea prin folosirea combinatiei de mai sus.

best-shampoo-for-oily-hair

In loc de parfumuri si odorizante spray folosesc uleiuri esentiale pe care le aplic exact ca pe parfum.

Termenul de antiperspirant incerc sa mi-l scot din vocabular din motivele enumerate mai sus, deci nu mai folosesc nimic care sa blocheze acest proces natural. Pentru zona axilei,  folosesc un amestec de apa, bicarbonat , zeama de lamaie  si cateva picaturi de uleiuri esentiale, pe care il pulverizez.

Pasta de dinti cu fluor e disparuta de mult din trusa mea de igiena, folosesc pasta fara fluor, pe baza de argila si plante, de la Vivanatura. Stomatologul meu nu este de acord cu mine 🙂 Dar era de asteptat. De asemenea odata mi-am facut chiar eu pasta de dinti  din pasta de pe coaja de banane, argila,  bicarbonat de sodiu, lamaie, turmeric si ulei esential de eucalipt.  Trebuie tinuta la frigider si  de asta nu am mai facut, in rest e marfa 😀

Spuma de barbierit e ultima de care m-am agatat, din comoditate cred. Am inlocuit-o recent cu un sapun bio cu unt de shea. Nu folosesc aftershave si altele de astea. Pielea fetei este cea mai sensibila la substante toxice mai ales dupa barbierit, asa ca  de ce sa-mi fac rau singur ?

Probabil mai e loc de imbunatatire  dar toate se fac progresiv si pe moment ma simt multumit cu noile schimbari. Pe termen lung se vor vedea cu siguranta schimbari in bine in ceea ce priveste sanatatea si  prin aceasta schimbare nu mai sustinem marile corporatii chimice.

Like, Share & Subscribe daca v-a placut si va foloseste !

9 thoughts on “Our skin is much more than our image ! So we better take good care of it !

  1. Foarte misto articol, ma bucur mult ca l-ai scris. Si eu caut sa inlocuiesc prostiile astea, mai ales deodorantul (antiperspirant). Nu ma gandesc decat la aluminiul care se absoarbe in piele si imi ajunge in sange, mai ales ca am prostul obicei de a ma da si dupa ce ma epilez. Am gasit tot felul de retete cu bicarbonat si ulei de cocos, nu-mi mai ramane decat sa le incerc 🙂

    • merci mult ! ii venise timpul asa cum toate sunt la timpul lor 🙂 nu exista produs de igiena sau cosmetica care sa nu poatea fi inlocuit cu o varianta nedistructiva, nici pentru sanatatea noastra, nici pentru mediu ! tranzitia e mai grea poate din cauza obisnuintei si comoditatii, dar dar cine e cu adevarat motivat o va face !

  2. Pt barbierit iti recomand sa incerci gel de aloe sau chiar frunza rupta din aceasta planta. In locul antiperspirantului eu folosesc piatra de alaun.

  3. Hey, foarte bun articol, recomand piatra de alaun, o folosesc de 3 luni si sunt FOARTE multumita. La inceput mi-am facut griji in privinta mirosului, mai ales stiind ca vine vara si lucrand intr-un domeniu unde sunt aproape de oameni mereu si trebuie sa ma mentin fresh. Dar mi-am asumat riscul si intr-adevar a meritat, fiind cea mai buna varianta, cred. E practic o sare, sub forma de cristal, care neutralizeaza bacteriile ce dau miros neplacut transpiratiei. O poti folosi pentru mai multe, si dupa ras.. insa acolo nu ma bag. Ca deodorant: go for it!! Numai bine !! Multa caldura si iubire!!!

    • multumesc ! acum vreo saptamana mi-am luat piatra de alaun (la toata familia am luat cate unul 😀 ) si imi place, este eficienta la ceea ce spune ca face si anume inhibarea bacteriilor care descompun transpiratia. ca after shave inca nu am incercat-o. multumesc pentru urarile de bine, la fel iti doresc si tie 🙂

  4. foarte bun si complex articolul! ai mentionat la un moment dat ca “Pentru zona axilei, folosesc un amestec de apa, bicarbonat , zeama de lamaie si cateva picaturi de uleiuri esentiale, pe care il pulverizez”.ma intereseaza ce raport sau care sunt cantitatile exacte pentru aceasta solutie, am incercat o data si nu a fost deloc eficienta, totusi ma intereseaza sa nu fuga lumea de mine , sunt o persoana foarte activa, fac mult sport si sunt disperata in gasirea unei solutii care sa combata mirosurile neplacute. Multumesc !

    • Multumesc Anca ! referitor la cantitati, depinde cati ml are sticla cu pulverizator in care ai de gand sa il pui. ca idee, am pus zeama de la o lamaie si o lingura de bicarbonat de sodiu la o sticla de 150 ml, cat despre uleiurile esentiale, vreo 6-7 picaturi din 3 tipuri de uleiuri. asta a fost primul floacon. la al doilea am inlocuit zeama de lamaie cu acid citric (sare de lamaie) deoarece zeama este predispusa alterarii la temperatura camerei. o jumatate de lingurita de sare de lamaie la acelasi flacon de 150 ml e bine, bicarbonatul ramane la fel. cu uleiurile esentiale poti jongla, nu e nimic batut in cuie, poti creste cantitatea si diversifica tipurile de ulei folosite. let me know how it works out 😉

      • multumesc frumos! o sa mai incerc si cu metodele tale, mai greu e cu uleiurile esentiale pe care pielea mea nu le poate accepta, ultima data m-am ales cu o dermatita de contact uratica la un sapun homemade cu tea tree..:(
        iti urmaresc cu mare interes blogul, in continuare!

Leave a Reply

