Avem circa 37 de triliarde de celule! Le hranim pe ele sau mancam noi ?

Sau putem face ambele lucruri in acelasi timp 🙂

Aproximativ 37…. probabil depinde de greutatea fiecaruia 🙂 Intrebarea nu este cate celule are fiecare ci mai important este cu ce le hranim. Pentru ca functionarea corpului, ca a oricarui organism biologic, depinde de combustibil intr-o foarte mare masura.

Corpul nostru, se aseamana cu orice lucru pe care il cumparam, dintr-un anumit punct de vedere si anume, are o perioada de garantie. Presupunand ca  nu avem defecte congenitale sau traume cu efecte pe viata, toate sistemele si aparatele interne ale unui individ functioneaza la parametrii maximi  pana la varsta de aproximativ 30-37 de ani, in general (evident depinde si de stilul de viata al individului). De aceea cat suntem tineri putem abuza (si de obicei o facem) de corpul nostru intr-un stil aproape barbar (unii mai mult, altii mai putin), incarcandu-l cu alcool si combustibil de proasta calitate, tigari si alte droguri, privandu-l de odihna si alte torturi… si totusi corpul, in marea majoritate a cazurilor reuseste sa functioneze normal… Dar asta pana iesim din garantie, pentru ca organele interne au si ele o perioada si un varf de functionare optima, care odata atins si depasit, conform curbei lui Gauss, eficienta functionarii lor nu poate sa o ia decat in jos.

Nu ar trebui sa mire pe nimeni ca de obicei, primele organe care incep sa dea rateuri sunt cele care apartin de aparatul digestiv. De ce?  Pai ce activitate  facem cu totii in fiecare zi a vietii, de 2 pana la 4 ori pe zi? Mancam!  Este logic sa fie asa, ganditi-va ca organele aparatului digestiv ocupa toata cavitatea abdominala, ceea ce e mult pentru ca avem doar doua cavitati. Iar aceste organe nu functioneaza izolat de altele, toate sunt interconectate in cascada si cand unul incepe sa sufere puteti fi siguri ca va mai fi cel putin un alt organ care ii va tine companie in suferinta.  Asadar obiceiurile alimentare sunt responsabile si pentru epidemia de boli metabolice care a luat amploare in ultimii 40 de ani, dar care a explodat pur si simplu in ultimii 30. Acesta este motivul pentru care combustibilul  pe care il introducem in corp zilnic este atat de important.

Vestea buna este ca pe masura ce ne apropiem de iesirea din garantie, corpul ne va da semnale ca anumite componente si sisteme au nevoie de ingrijiri si daca decidem ca vrem sa facem tot ce este mai bine pentru sanatatea noastra, atunci este cea mai buna decizie pe care o putem lua vreodata. Concluzia este ca pe masura ce inaintam in varsta, trebuie sa acordam mai multa atentie semnalelor pe care ni le da corpul si sa le dam curs. Asta inseamna, intr-o lista scurta, ca trebuie sa lucram in urmatoarele aspecte ale vietii:

  • alimentatie de calitate, adecvata din punct de vedere micro si macronutritional, si nu in ultimul rand  suficienta caloric.
  • somn suficient deoarece corpul isi reface rezervele energetice fizice dar mai ales psihice doar in timpul somnului.
  • hidratare suficienta; cu cat mancam mai uscat, cu atat mai multa apa va trebui sa bem; de preferat ar fi ca mare parte din apa sa o luam direct din fructe si legume.
  • sedentarismul trebuie sa devina o amintire urata si trebuie inlocuit cu orice fel de miscare, adecvata calitativ si cantitativ fiecarui om.
  • clar trebuie lucrat si la partea emotionala-psihica-mentala; multe boli si stari apatice vin din lipsa de armonie atat in viata cat si dintre ganduri si actiuni.

Fara pretentia ca am epuizat toate ingredientele unui corp si unei vieti sanatoase  si cu mentiunea ca ultimul punct din lista este foarte important si constituie o dezbatere separata in sine, ma ocup acum de una din cele mai importante conditii ale unui organism sanatos, cel putin din punct de vedere fizic, si anume alimentatia.

Mi s-a terminat arma secreta antioxidanta asa ca mi-am facut alta. Pentru ca nu pot sta fara nici o arma, ma simt …. neinarmat in lupta impotriva radicalilor liberi 😛 . Deci incep ziua cu un minunat suc foarte concentrat a carui culoare rosie si aroma intensa nu lasa nici un dubiu asupra proveninetei. O cana din acest suc ma binedispune aproape instant si trezeste  la viata corpul adormit. Merita sa muncesti vreo 2 ore pentru 5 litri de nutritie pura.

CAM02589

Ingrediente suc: sfecla rosie, morcovi, zucchini, varza rosie, portocale si lamai. Se dau toate la storcatorul prin presare la rece. Nu o data ci de doua ori, iar a doua oara cu un mic adaos de apa din cand in cand  ca sa nu pierdem nimic din bunatatile ascunse ale fructelor si legumelor. Se pot adauga si uleiuri esentiale in acest suc.

CAM02584

Superalimente (mai degraba supercondimente 😀 ) adaugate: scortisoara, cuisoare, turmeric, ghimbir, lemongrass, chilli, chimen, pulbere din seminte si coji de struguri rosii, seminte de pepene rosu si negrilica macinate. Amestecam totul foarte bine si lasam o zi la rece sa interactioneze intre ele toate ingredientele.
CAM02587

Dejunul poate fi un shake din 3 banane mari cu turmeric, ghimbir, scortisoara si chilli, indulcit cu un pasta de fructe de mai jos. CAM02592

Incep sa imi place shake-urile un pic iuti 🙂  sau mai mult 😀 parca iau foc dupa ce il beau!
CAM02581

Sa trecem la pasta de fructe sau un fel de marmelada. Ambele sunt facute din fructe deshidratate anul trecut sau chiar acum 2 ani (cine mai stie…) si apoi rehidratate doar putin, cea de sus din prune iar cealalta din mere si piersici. Se proceseaza la mixer impreuna cu niste zahar brun de trestie si scortisoara, cuisoare, lemongrass, ghimbir, zeama de lamaie, ceva faina de in si de cocos dar nu multa, doar cat sa ajustam consistenta. Eu am vrut o pasta solida si exact asta am obtinut.

Pontul zilei 🙂 

Este simplu si usor de intuit dar il mentionez inca o data pentru ca sigur sunt persoane care nu s-au gandit  la asta .

Dupa cum observati folosesc fara mila condimentele cu potential antioxidant mare (conform ORAC), mai ales cele usor de procurat la noi. Chiar daca mananc zilnic fructe, frunze verzi si legume (in proportii variate si functie de sezon), mi se pare de bun simt sa introduc in aproape orice se preteaza si alimente cu putere mare de combatere a radicalilor liberi, pentru a creste valoarea antioxidanta. Este o metoda buna, pe care v-o recomand, intrucat nu avem acces in tara (nu mereu si nu toti oricum) la fructele si alte alimente de tip “bombe nutritive” cum sunt fructele de padure, de munte, exotice -noni, acai, super algele, super ciupercile,  etc… Si mai e si problema costului acestor super mega ultra hiper extra alimente 🙂 care nu este deloc mic. Deci ar fi o mare pierdere sa nu folosim aceste alimente din categoria condimentelor care  nu sunt scumpe, se gasesc usor si imbogatesc valoarea micronutritionala a preparatelor noastre.

CAM02548

La pranz putem manca de exemplu un pate din bob, frunze verzi- patrunjel, cimbru, busuioc; ceapa, usturoi, si condimente- drojdie inactiva, chimen, chilli, faina de in, zeama de lamaie si ce alte preferinte mai aveti 🙂 Se amesteca toate in mixer.
CAM02527 CAM02529

Si se poate manca asa cum am facut-o eu, cu rosii si zucchini.

CAM02530

Mai bagam si cate  o masa doar din fructe, caise si nectarine. Nimic nu se compara cu simplitatea.
CAM02544

Apoi facem un sos multilateral dezvoltat 😉 cam in felul urmator: culegem din gradina marar, patrunjel, cimbru,  busuioc, leustean, frunze de telina, le aruncam in blender impreuna cu usturoi, rosii, drojdie inactiva, ardei iute, seminte de floarea soarelui, pasta de tahini, miez de nuca, seminte de mac (dar nu prea multe, o lasam moale cu grasimile 🙂 ),  zeama de  lamaie si mixam pana iese un dressing oarecum iute si tare bun.  Daca am  privi la microscopul electronic acest sos, am putea vedea enzimele, vitaminele si alti fitonutrienti cum misuna pe acolo si striga  “Pick me, pick me !!!” 😀 Cum spuneam si in alte postari, pateurile si sosurile verzi mi se par metodele cele mai bune de a ingloba cantitati mari de frunze verzi si alte legume pe care altfel nu le-am putea  atat de des sau in cantitatea atat de mare pe cat am dori, asta depinzand de la o persoana la alta.

CAM02550

…. Dressing care se poate adauga peste o salata din rosii, ardei, ceapa, zucchini si morcovi….
CAM02552

….Sau putem manca direct  ca in poza de mai jos 🙂
CAM02571

Si cand ne vine sa zicem  “bai da’  m-am saturat de hrana asta vie , mai vreau si niste junk food 😀 “, putem coace-fierbe cartofi, ciuperci si dovlecei  in  cratita nelipicioasa 🙂 fara sare sau ulei si le mancam cu mujdei de usturoi si sosul multifunctional de mai sus.

CAM02573

Cuprins de  “remuscari” pentru ca am “cedat ispitei”  😀 , ma  infig intr-un castron cu fructe: mere de vara  peste masura de aromate, primele prune coapte, si cateva caise delicioase si zemoase.CAM02590

Totusi, trebuie sa spun ca am incercat pentru perioada foarte scurta programul RAW TILL 4 si nu cred ca este pentru mine. Nu pentru ca nu este bun sau sustenabil ci pentru ca eu vreau sa rup dependenta de alimentele gatite si mancand in fiecare seara alimente procesate termic nu cred ca voi realiza asta. Indiferent ce alimente benefice am folosit si cat de sanatos am preparat mancarea, dupa o astfel de masa ma simt mai “impiedicat” decat atunci cand mananc raw. Desigur, nu se compara cu senzatia simtita dupa ce mananci alimente de origine animala. Dar totusi, eu urmaresc sa ma hranesc nu numai caloric suficient ci mai ales la nivel de micronutrienti iar hrana procesata termic, in afara de aportul caloric pe care il are, se poate spune ca este, cu mici exceptii poate, devitalizata, fara enzime, vitamine si poate cu urme de minerale. Iar enzimele in special sunt cheia vietii, toate reactiile interne ale unui organism biologic se desfasoara in prezenta enzimelor.

Organele responsabile cu productia enzimelor au si ele o perioada de functionare optima limitata si daca de cateva ori pe zi, in fiecare zi le fortam sa produca enzimele necesare digestiei, deoarece acestea lipsesc din mancarea gatita, ele vor ajunge mai repede la epuizare si atunci apar initial, problemele digestive, urmate apoi de boli ale aparatului digestiv. Judecand strict din acest punct de vedere al enzimelor, alimentele gatite la foc ar trebui sa ramana o solutie de rezerva in situatiile cand nu este disponibila hrana vie sau consumate ocazional si atunci, daca se poate, precedate de alimente vii, (pentru a preveni leucocitoza digestiva), in nici un caz nu ar trebui sa devina obisnuita zilnica. Din punct de vedere al felului in care se simte fiecare dupa consumarea aproape zilnica de alimente gatite, cu siguranta sunt oameni care se impaca bine cu acest stil, dar asta nu neaga cruda realitate  a circuitului enzimelor. Daca ele nu vin din exterior prin hrana, atunci trebuie produse in interior si asta se poate intampla cu succes si optim doar o perioada limitata. Asa ca aleg sa nu imi stresez inutil corpul mai ales atunci cand am de ales.

Desigur, sa ai o alimentatie complet vegana cu un procent variabil de hrana preparata termic si uneori cu alimente procesate este mai bine atat pentru noi cat si pentru animale si mediu. De asemenea , este si cel mai facil stil alimentar de urmat de catre foarte multi oameni care decid sa aleaga acest drum. Sa mananci RAW TILL 4 vegan este si mai bine in ceea ce priveste sanatatea personala, iar sa mananci FRUIT TILL4 😀 este deja cu doi pasi in fata. Dar daca vrei sa promovezi o stare de sanatate si mai buna, mentinerea vitalitatii si incetinirea procesului de imbatranire, atunci indiscutabil o alimentatie vegana crudivora minimum 80% si preponderent frugivora in cea mai mare parte a timpului este solutia cea mai buna, cel putin pentru mine.

Deci alegem sa hranim celulele cu materie prima adecvata pentru functionarea optima sau alegem sa ne umplem stomacul cu mancare gustoasa  dar devitalizata si hipercalorica ? Alegem sa promovam o stare de sanatate si vitalitate pe termen lung sau un lant perpetuu de afectiuni si dureri- tot pe termen lung- care vor duce inevitabil la boli si la pierderea abilitatii de a ne bucura de viata?

In timp ce termin de scris acest articol sorb incet si fara graba un smoothie din banane, multe frunze verzi, pasta de fructe de mai sus, ghimbir, scortisoara si ulei esential de lamaie. Nu atrage prin aspect dar aroma este ceva special si are un  gust de exceptie datorat uleiului esential 🙂

CAM02595

Like , Share & Subscribe daca va place si va ajuta ! 

Advertisements

2 thoughts on “Avem circa 37 de triliarde de celule! Le hranim pe ele sau mancam noi ?

  1. Te felicit pentru articol! Inca o data pertinente explicatiile si obervatiile tale. Si mersi pentru retete, esti mereu o sursa de incredere pentru mine din acest punct de vedere.
    Ma bucur sa vad ca nu te dai la o parte la a consuma diverse condimente. Sincer iti spun, esti prima persoana care le recomanda pe dieta asta. De obicei se cere moderatie. Sunt intr-adevar o bomba de sanatate si trebuie sa profitam cat putem de ele.
    Si eu sunt o fana a gustului picant, si apoape fiecare mancare gatita trebuie sa contina un ardei iute, un piper cayenne, caci parca merge mai bine.
    Eu am fost mai bine de un an si jumatate raw-vegan, in care mai incorporam cam o data sau de doua ori pe luna cate o masa gatita, de obicei cand mergeam pe la parintii mei sa nu zica ca sunt subnutrita.
    Dar mancam foarte multe grasimi (din nuci, seminte, avocado, uleiuri vegetale) si prea putine fructe. Am slabit, mi-am vindecat problemele de sanatate, dar parca nu ma simteam asa cum imi doream din punct de vedere energetic. De vreo doua luni am zis sa incerc RAWtill4. Care se pare ca este mai mult FRUITtill4 si o masa gatita seara. Mananc cantitati uriase de fructe, cu smoothiuri in care mai incorporez cate o frunza verde de ceva. Sunt zile in care mananc doar fructe, si ma apuca regretul ca trebuie sa mai consum si cate o leguma sau mai multe verdeturi. Dar ma simt prea bine si plina de energie, asa ca imi trece repede regretul.
    O zi frumoasa iti doresc!

  2. Multumesc mult Gabriela ! ma bucur de fiecare data cand cineva imi spune ca imi citeste cu placere blogul si ii folosesc informatiile de acolo 🙂
    Nu numai ca nu ma dau la o parte de la folosirea condimentelor dar le folosesc strasnic 🙂 oricum noi romanii, in general, avem notiuni restranse despre condimente si folosirea lor.
    daca intrebi pe omul de rand cate condimente stie si la ce le foloseste, raspunsul e de tot rasul.. .evident sunt si multi oameni care sunt mai “culti” din punctul asta de vedere.
    eu am ramas marcat de cand am vazut in pietele din orient tarabe de cativa metri lungime pline cu saculeti cu diverse condimente, colori diferite…mi s-a parut minunat chiar daca nu stiam si nici acum nu stiu ce sunt toate alea si la ce sunt bune 🙂 dar avem timp sa aflam si sa le folosim 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s