Fruits, yoga postures and more fruits !

Cum sa inveti sa practici yoga de pe Youtube  🙂

Sunt autodidact din fire mai ales ca nu am avut oameni in jurul meu care sa ma invete ceea ce voiam sa invat si nevoia este cel mai bun profesor. Am invatat tehnici de alpinism si escalada folosind youtube, am descoperit alimentatia vegana, am progresat in aceasta directie cu ajutorul internetului si m-am initiat in yoga cu ajutorul canalului Youtube. Nu spun ca e metoda cea mai buna pentru toti, dar mie mi-a folosit in lipsa de profesori reali.

In acest articol voi vorbi putin despre experienta mea in practicile  yoga. Am inteles de pe internet ca ceea ce fac eu se numeste Hatha Yoga, sper sa nu gresesc pentru ca nu ma pricep la denumiri si tipuri de yoga (lasati un comentariu  daca gresesc 🙂 ). Am inceput sa fac cateva asane cu vreo 10 luni in urma, dar abia  de 3-4 luni lucrez mai intens si oarecum regulat. Aveam o mobilitate normala pentru omul obisnuit, ceea ce inseamna destul de redusa. Lucrand mai intens, am facut progrese destul de repede si mi-am recapatat mare parte din mobilitatea pe cate o aveam acum multi ani si pe care orice om ar trebui sa o aiba. Dar cresterea mobilitatii corpului e un efect secundar al asanelor, cu efecte vizibile in toate activitatile zilnice. Mentinerea posturilor disciplineaza atat mintea cat si corpul, deoarece este dificil la inceput, in lipsa mobilitatii sa mentinem postura corecta, pret  de cateva respiratii profunde. Daca la inceput nu reuseam sa mentin anumite posturi mai grele decat cateva secunde, in timp si cu practica constanta, am ajuns sa mentin cateva respiratii chiar si in posturi provocatoare precum “locust pose” .

La inceput youtube mi-a fost profesor  iar unul din clipurile dupa care am lucrat in paralel este acesta . Acum nu mai lucrez astfel, am invatat posturile si modul de executie si am intrat intr-o rutina care imi permite sa lucrez in ritmul meu. De obicei fac 2 sedinte de asane pe saptamana, care dureaza intre 40 si 60 de minute, mai rar fac cate 90 de minute.  Rutina mea zilnica incepe dimineata cu 10 minute uddiana bandha, urmate de cateva naulli kryia, apoi  Shirshasana adica stat pe cap intre 5 si 15 minute, dar de obicei 10.  Uneori la pranz sau dupa amiaza mai stau pe cap 5 sau 10 minute, dar nu in fiecare zi, si inchei ziua cu inca 10 minute de stat pe cap urmate de  Halasana (plough pose), bridge pose si Ushtrasana. Ceea ce am descris mai sus fac zilnic aproape fara exceptie, iar la acestea se adauga cele 2 sedinte mai lungi de care spuneam, sedinte pentru care nu am zile anume, dar incerc sa le fac de 2 ori pe saptamana. Momentul zilei preferat pentru aceste sedinte mai lungi este seara si mai rar dupa amiaza. De ce seara? Pentru ca am deja corpul incalzit dupa toata activitatea zilnica  si pentru ca dupa o sesiune de asane am un somn foarte bun.

47Cu meditatia e mai greu. Articulatiile, ligamentele, muschii se intind, se destind, se modeleaza pe masura ce practicam, dar gandurile…cu ele e alta poveste. Gandurile sunt precum vantul, nu le poti prinde, controla. Te poti impotrivi dar vei obosi la un moment dat. Asa ca cel mai bine este sa te dai la o parte din calea lor, sa le lasi sa treaca pe langa tine. Am inceput destul de timid cu meditatia, incercand cate 10 minute apoi un sfert de ora pana la 30 de minute dupa 2 luni. Cum nu ma pot debarasa de miile de ganduri despre orice, din trecut , prezent si viitor, ma concentrez asupra respiratiei si posturii corporale. Incerc sa fiu atent la respiratie, sa constientizez inspiratia, apoi pauza de dupa ea, continui cu expiratia lunga si  apoi incerc “traiesc” pauza de dupa expiratie care mie imi place cel mai mult. Atunci ma simt cel mai calm, de aceea pauza aceasta e mai lunga la mine, uneori de 6-7 secunde. In felul acesta o respiratie completa poate ajunge la aproximativ  18 secunde.

Perioadele in care simt ca am mintea golita de ganduri sunt foarte scurte, si cand revin iarasi gandurile, ma trezesc cu spatele lasat si capul putin aplecat. Corectez postura  spatelui si astfel incerc sa ma scutur iarasi de ganduri si sa nu le mai dau atentie. Este dificil, eu fiind la inceput  dar trebuie perseverat in orice, cu atat mai mult in practicile yoga, astfel incat creierul sa invete aceasta rutina si sa o accepte. Nu trebuie sa ne simtim descurajati ca nu putem controla prezenta sau absenta gandurilor, este firesc cred pentru cei care traiesc intr-un mediu social-urban sa aiba o multime de ganduri despre orice. Oricum, dupa o sedinta de meditatie, ma simt relaxat si calm, este reconfortanta. Cele 2 sedinte de meditatie pe saptamana sunt in zilele in care nu fac sedintele mai lungi de asane. Stau in pozitia semilotus si intai meditez 15-20 de minute  apoi schimb piciorul care e deasupra si continui inca 15-20 de minute. Este o pozitie care mi-a pus probleme si abia acum am ajuns sa ma simt confortabil stand astfel. In felul acesta acord atentie egala ambilor genunchi, si pot spune ca posturile care solicita articulatiile genunchilor au contribuit la fortificarea lor, genunchii fiind un punct slab la mine. Astfel am reusit sa alerg din nou fara problemele pe care le aveam in trecut .27 36 DSCF6004

Informatii despre Shirshasana sau statul pe cap  si beneficiile ei pentru sanatate si mentinerea tineretii sunt multe pe internet, asa ca aici voi expune doar experienta mea cu aceasta practica yoga. Am inceput sa stau pe cap cam de prin februarie folosind peretele drept sprijin. Dupa vreo 2 saptamani in care m-am familiarizat cu pozitia, metoda de ridicare, timp in care s-au mai fortificat muschii gatului si coloana, am inceput  sa ma desprind de perete, stand in echilibru,  intai perioade scurte, apoi din ce in ce mai lungi. Am continuat astfel inca vreo doua saptamani, si cand am simtit ca pot sa imi tin echilibrul cateva minute, am incercat sa ma ridic fara ajutorul peretelui si dupa inca vreo 2 saptamani de practica (cu multe cazaturi 🙂 ) am reusit sa fac si asta la un nivel acceptabil. De cand am inceput sa practic Shirshasana si pana am reusit sa o execut asa cum am vazut pe youtube a fost un proces ce a durat cam 2 luni. Acum pot sa o fac aproape oriunde, chiar si pe suprafete inguste unde baza de sprijin este mica. Cel mai mult am stat 20 de minute neintrerupt dar din putina practica pe care o am pot spune ca 10 minute este confortabil, ce depaseste 10 min pana in 15 devine mai dificil, apare oboseala spatelui si a gatului, iar peste 15 minute este deja o lupta pentru fiecare minut (repet, din ceea ce am experimentat eu, practicantii de yoga avansati sunt la un alt nivel si probabil pot sta mai mult fara probleme). Am descoperit ca secretul in ridicarea fluida de jos este in gasirea centrului de greutate prin inclinarea spre spate si folosirea muschilor abdominali pentru ridicarea partii inferioare, lucru valabil si pentru coborare.

2 3 6 7

33Una din posturile preferate, nu stiu cum se numeste 🙂

Pe mine aceste practici de yoga m-au ajutat pe plan fizic, sa imi intaresc sanatatea si corpul, iar pe plan interior, sa vreau sa ma descoper pe mine insumi, pe planuri mai subtile. Suntem fiinte complexe (din pacate sau din fericire)  si e pacat sa trecem prin viata aceasta fizica care e foarte scurta, fara sa incercam macar sa ne dezvoltam si din punct de vedere spiritual. Recomand tututor fara retineri sa incerce yoga.

Like & Share daca v-a placut  !

6 thoughts on “Fruits, yoga postures and more fruits !

  1. frumos articol, frumos spus,recomandarea mea (ca practicanta de yoga cu profesori (: ) este sa inveti respiratia ujjayi. te va ajuta enorm. succes in continuare!

    • multumesc ! si eu as vrea sa practic yoga cu profesor, dar momentan nu se poate. in viitor sigur voi face si asta. despre ujjayi nu stiu nimic, o sa caut pe net 🙂 acum mai fac respiratii nadi pranayama .

      • imi pare rau ca nu ai posibilitatea sa practici yoga cu cineva cunoscator. este un avantaj enorm sa ai pe cineva care sa te indrume, eu insami am intrat in tainele acestei practici cu dvd-ul yoga din programul p90x. dupa un an, la indrumarea prietenei mele, am inceput sa ma duc la sala de 2 ori pe saptamana. am mai bine de un an de cand practic ashtanga yoga si se vad diferentele. nu numai la respiratie ci si la pozitia corecta in timpul asanelor, cum sa activezi uddiyana bandha, cum sa practici nadi pranayama corect si mai ales cum sa faci sesiunea de 90 de minute cu respiratia ujjayi. yoga nu consta numai in flexibilitatea corpului ci si a sufletului precum si intelegerea sinelui. ajuta enorm si recomand tuturor !

      • pledoarie pentru yoga 🙂 foarte frumoasa ! da stiu ca nu inseamna numai cresterea mobilitatii corpului, dar la inceput asta este primul efect cu impact mare asupra practicantului. referindu-ma strict la persoana mea, cresterea mobilitatii si flexibilitatii ma face sa vreau sa continui yoga. celelalte efecte pe alte planuri, poate mai importante decat cele fizice, vor veni si ele (sper) dar nu ma astept la ele asa repede. pana va veni timpul lor, efectele fizice ma tin “in priza” si interesat de yoga 😉

  2. si eu am inceput sa practic power yoga.am gasit mai demult un cd cu carte(unde iti explica mura in gura fiecare asana) la lidl foarte interesant.sunt curioasa ce rezultate o sa obtin…bafta in continuare!

Leave a Reply

