Planul B al principiului alimentar “High carb vegan”

De ce cred ca e nevoie de un “backup plan” pentru cei care au o alimentatie vegana bazata pe multi carbohidrati?  Pentru ca din multiple motive nu toti avem mereu posibilitatea sa mancam conforma planului A, adica numai ceea ce ne place si ce ne-am propus.  In acest articol, voi denumi planul A totalitatea produselor pe care am decis sa le consumam ca baza a alimentatiei noastre, alimente care ne satisfac cel mai mult urmatoarele criterii: gust, energie, macro si micronutrienti, disponibilitate, etc. Aceste alimente ar putea sa varieze de la un individ la altul.  Motivele necesitatii, in viziunea mea, a unui plan alimentar de rezerva, sunt variate printre ele amintind  doar trei importante :

1. nu avem disponibile fructe dulci suficiente cantitativ  (din motive financiare sau din cauza sezonului rece, etc) sau calitatea lor e discutabila, ceea ce duce la o insuficienta cantitativa a carbohidratilor in corp. Si stim cu totii ca fiecare celula din cele cateva zeci de triliarde din corpul nostru are drept combustibil preferat molecula HIDRAT DE CARBON .

2. legumele de tot felul, frunzele verzi, radacinoasele, oricat de bune sunt ele din punct de vedere al continutului de minerale, vitamine, enzime, fibre, etc, pur si simplu nu pot acoperi doar ele, mancate in cantitati rezonabile, nevoile energetice ale unui om mai activ din punct de vedere fizic. Acest lucru ar putea fi valabil pentru persoane mai mult sau mai putin sedentare, al caror consum caloric nu este prea mare.

3.  si pentru ca unii dintre noi inca mai simtim uneori nevoia de mancare gatita. Totusi acest argument este ultimul pe lista ca si importanta, deoarece cred ca atunci cand suntem bine alimentati cu energie si nutrienti din sursele noastre preferate, aceasta nevoie este din ce in ce mai mica si mai rara. Si nu mai e chiar o nevoie ci mai mult o pofta, iar mecanismul poftelor si inradacinarea lor socio-culturala il cunoastem deja.

Asa ca suntem pusi in fata a doua posibilitati:

I. Ori incercam pe orice cale, cu orice cost si in orice conditii sa mancam DOAR conform planului A, fara abateri, pe principiul “totul sau nimic”,  iar atunci cand nu mai putem,  “calcam stramb”,  facand aceleasi alegeri alimentare din trecut, pentru a umple rezorvorul energetic al corpului, pentru ca celulele cer, creierul cere ! si cand vrea , vrea imediat ! De obicei asta se traduce prin “cand mi-e foarte foame, bag in gura tot ce prind” adica dulciuri junk, alimente procesate, si in cazul multora mai “slabi de inger” chiar produse de origine animala.

Cum nimeni nu vrea sa-si submineze eforturile facute in decursul a luni sau ani intregi, catre o alimentatie  mai sanatoasa si  nici incalcarea principiilor etice care au dus la aceasta decizie, ENTER THE BACK-UP PLAN 🙂  :

II. Adica, introducerea din cand in cand, a unei mese gatite, bazata pe alimente bogate in carbohidrati, (preferabil dar nu obligatoriu mereu), deci care satisface cerintele energetice ale corpului nostru. Cat de des decide fiecare sa introduca o astfel de masa, depinde de cantitatea si calitatea alimentelor de baza din planul A, fiind o alegere si o decizie dictata si de imprejurari.

Deci care sunt aceste alimente bogate in carbohidrati potrivite pentru planul de rezerva? Aici va prezint alegerile personale si modalitatea de tratare termica, dupa cum urmeaza, ordinea nefiind importanta:

– orez integral- fiert

– mei- fiert

– PORUMB , sub diberse forme (paste, fulgi, sau malai fiert combinat cu alte alimente)

– cartofi – fierti sau copti

– hrisca- fiarta

– leguminoase (fasole, naut, soia, linte, mazare, etc)- pentru mine acestea nu reprezinta prima alegere dar le iau in calcul in cantitati mai mici si nu prea des.

Pe parcursul ultimelor saptamani am “colectat” cateva optiuni din acest plan B, ca sa vi le arat pe post de exemple care ar putea sa inspire si sa ajute alti oameni in efotul lor de a nu renunta la principiile alimentare si etice ale veganismului in situatii nefavorabile planului A.  Asadar, fara alte introduceri…..

Cartofi la cuptor cu sos condimentat de rosii

Cartofii sunt copti asa cum se si vede fara ulei si sare. Fac o crusta ceea ce ii face cam tari dar se rezolva daca ii tineti  acoperiti intr-un vas dupa ce ii scoateti. Am folosit cartofi normali dar ceva imi spune ca niste cartofi dulci ar fi si mai buni. 
CAM01507

Sosul condimentat: eu am folosit rosii intregi fara pielita din conserve, fara sare dar se poate folosi suc de rosii facut in casa si cred ca ar fi mai bun. Se pun in blender impreuna cu usturoi, boia iute, ceapa, cimbru, busuioc, si ceva fulgi de drojdie inactiva. Condimentele si cantitatile tin de preferintele fiecaruia. Se blenduieste pana se obtine o pasta fina si iuteeeee 😀  si se mananca impreuna cu prietenii.
CAM01508

Orez integral cu ciuperci si tofu

Se fierbe orez integral. In alt vas se fierb ciuperci, ceapa si morcov  doar pana se inmoaie putin si raman putin crocante sa zicem. Se adauga la sfarsit suc de rosii sau rosii la conserva si condimente.

CAM01520

Se amesteca cele 2 jumatati ale intregului si se rade tofu pe deasupra.

CAM01523

Salata cruda cu tocanita de ciuperci

Salata: urzici, spanac, salata verde, morcov, ceapa rosie.

CAM01527

La tocanita am folosit aceeasi metoda de preparare adica nu le-am foert de tot ci numai cat sa le inmoi: ciuperci, morcov, ceapa, usturoi, suc de rosii, condimente.
CAM01531

E drept ca de aici lipseste unul din alimentele descrise mai sus ca fiind bogate in carbohidrati, dar o mentionez ca optiune alimentara valabila pentru cine nu urmareste “indoparea cu carbohidrati” 🙂 CAM01532

Paste din porumb cu soia la cuptor

Se fierb pastele din porumb fara gluten si daca tot am gasit si un rest de cuburi din soia le-am adaugat si pe ele in combinatie. Se toaca marunt ceapa si usturoi si se amesteca intr-un vas termorezistent toate astea impreuna cu suc de rosii. Dupa un pic de cimbru si dafin sunt baga in cuptor si dupa 30  de minute sunt gata.

CAM01505

Salata cruda cu orez si ciuperci

Jumatatea I, Salata: varza alba, ridiche neagra, pastarnac, spanac, morcov.

CAM01535

Jumatatea II: orez fiert amestecat cu tocanita de ciuperci de mai sus. Am folosit 2 boluri precum cel din imagine.
CAM01536

Paste din porumb  cu sos din ciuperci

Se fierb pastele,  se taie marunt cateva frunze de salata creata. Sosul: se taie marunt ciuperci, usturoi si ceapa si se fierb in aceeasi maniera descrisa mai sus impreuna cu suc de rosii dupa care se adauga condimente. Am facut mai mult sos din acesta pe care l-am folosit si la mancarea de mai jos.

CAM01539

Se amesteca  toate iar deasupra se adauga tofu dat pe razatoare.
CAM01540

Mei cu sos de ciuperci

Se fierbe mei, se toaca marunt spanac, se aduga sosul  de mai sus si se amesteca.

CAM01543

Se observa ca nu folosesc sare, nici nu prajesc si fierb doar cat sa nu spun ca sunt crude. Am folosit ciuperci pentru ca am avut multe si sunt excelente in aceste combinatii. In aceasta perioada mananc  preparate gatite de obicei seara  dar uneori le mai mananc la pranz in loc de seara si nu in fiecare zi.
CAM01548

Este preferabil sa mancam cat mai mult crud, cel putin spre asta tind eu si reusesc cam doua treimi din an. Dar aici nu este vorba de o lupta a procentelor, cine mananca cat mai crud, cat mai mult timp. Este in regula si chiar recomandabil sa ai o solutie  secundara pentru situatii care de altfel sunt PREDICTIBILE. Aceasta ar putea fi pentru multi vegani o modalitatea de a nu cadea in ispita hranei traditionale atunci cand planul A nu mai poate fi satisfacut, un plan alimentar care ne poate permite sa fim vegani pe termeni lung si sa nu ingrosam randurile “fostilor vegani” care s-au lasat. Pentru ca adevarul e ca majoritatea renunta la acest stil alimentar mai ales din lipsa unui sistem bine pus la punct care sa-i mentina energizati si in forma in marea parte a timpului.

Like & Share  daca ti-a fost de folos !

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s