Varietatea si diversitatea in alimentatia vegana vs. omnivora

27 dec 2013

Un nou Craciun, iarasi marile magazine sunt pline de amatorii de carne, iar “traditiile” se respecta cu sfintenie la noi, nu-i asa? Mii de animale sunt ” sacrificate” pe altarul traditiilor romanesti, desi oricine cauta in dictionar definitia sacrificiului isi va da seama cata ipocrizie si ignoranta se ascunde in spatele acestor asa zise “jertfe”. Din pacate, mass media alimenteaza aceasta nebunie abjecta, an de an reportajele lor vizand aceleasi subiecte: ce contine cosul de cumparaturi al romanului, cat costa carnea, daca e bun soricul si sarmalele gustoase, si evident cati oameni ajung la spital de Craciun si revelion din cauza ca au mancat precum animalul pe care tocmai l-au mancat si ei. Adica porcul , in speta.

In aceste zile in care aerul este imbacsit de mirosurile obisnuite ale Craciunului (inclusiv la mine acasa, desi mai putin), meniul meu este acelasi ca de obicei, fara preparate speciale. Nu as refuza specialitati vegane preparate daca mi  s-ar pune in fata, dar cum mi-e lene sa mai “gatesc”, am recurs la simplitate si eficienta. Este al treilea Craciun de cand sunt vegan si nu pot spune ca anumite mirosuri  nu ma mai atrag inca. Dar va pot spune ca atractia acestor “specialitati de sezon” asupra mea scade cu fiecare an si, ca sa incurajez pe cei care vor sa devina vegani, acelasi lucru e valabil si pentru alti oameni aflati in aceeasi situatie.  Si da, e nevoie si de un exercitiu de ambitie ca sa nu cedez acestor pofte. Dar ma gandesc ca nu a suferit sau murit nici un animal ca eu sa ma hranesc si acest gand face pentru mine mai mult decat poftele trecatoare cu radacini adanci in trecut.

Meat and vegetables in two shopping carts, isolated on white

Cei care imi urmaresc periodic blogul ar putea spune ca mananc relativ aceleasi alimente cam in fiecare zi si s-ar putea speria ca asta ar putea duce la anumite carente sau pur si simplu ar fi plictisitor sau am ajunge la saturatie.  Dar daca ne gandim bine, si persoanele care mananca traditional, au in meniu o serie destul de limitata de produse, carentele nutritionale fiind si pentru ele un pericol la fel de mare sau chiar mai mare. Cat despre varietate si obisnuinta, singurele motive pentru care in alimentatia traditionala, oamenii nu se satura niciodata de aceleasi feluri  de mancare consumate in continuu, sunt:

  • metoda de gatit (preferatele pentru papilele gustative fiind prajirea si frigerea in principal) dar  nu mi-e rusine nici cu fierberea  ore in sir a ciorbelor  sau altor mancaruri;

  • adaosul sau continutul mare de grasimi, sare rafinata (nu ca ar fi mai sanatoasa sarea naturala in cantitati mari), potentiatori de gust (Vegeta si alte “baze pentru mancaruri” );

Iata ce mananca in mod obisnuit persoanele cu alimentatie traditionala:

  1. – carne (tesut muscular desprins de pe animale ucise, tesut care intra in putrefactie la nivel celular din primele momente in care inceteaza viata); lapte (secretii exocrine ale altor mamifere, a caror menire este sa hraneasca progenitura acelei specii, avand in consecinta o formula chimica nutritionala specifica si benefica DOAR acelei specii); branza (cazeina fermentata si coagulata, din secretiile sus mentionate); smantana (grasime aproape pura); oua (ovule fecundate sau nu, eliminate de pasari)- nu-i asa ca suna apetisant ?  Oricat de oribil ar parea, asta e denumirea mai mult sau mai putin precisa a produselor animale;
  2. – produse din faina alba cu gluten, in conditiile in care foarte multi oameni sufera de intoleranta la gluten;
  3. – zahar alb, cartofi, orez (in general decorticat);
  4. – legume care sunt folosite in general doar la gatit si rar in salate,  sau ca si modeste garnituri, fructe privite doar pe post de desert;
  5. – produse ultraprocesate (dulciuri, fast food,  sucuri acidulate, etc);
  6. – de retinut ca majoritatea oamenilor care mananca asa, sunt consumatori avizi de stimulente gen cafea, alcool, tigari, etc,  (lucru lesne de inteles deoarece hrana lor este devitalizata si nevoia sustinerii activitatilor zilnice “impune” recurgerea la aceste stimulente pentru a suplini lipsa de energie).

Trebuie mentionat si faptul ca aceste animale care ajung in supermarketuri provin din sistemul de crestere intensiva, unde sunt hranite cu soia, porumb si grau modificat genetic (animale care sunt “proiectate” sa manance iarba nu cereale), pesticidat si ierbicidat la greu, li se administreaza hormoni de crestere si antibiotice in cantitati uriase, lucru valabil si pentru animalele furnizoare de lapte, substante care se regasesc mai apoi in carne si produsele lactate. Sa nu uitam de ADRENALINA, hormonul stresului care este eliberat de animale in momentele mortii si inunda fiecare celula a corpului, si care apoi intra in circuitul uman prin consumul carnii. Si atunci intrebarea mea este:

CUM ANUME ACESTI OAMENI MANANCA MAI SANATOS DECAT VEGANII ? De retinut ca acesti oameni mananca in acest fel cu mici variatii poate, pe tot parcursul anului.

descărcare

Pentru comparatie iata ce mananca in aceasta perioada, un vegan crudivor preponderent frugivor, adica subsemnatul:

Cam jumatate din ce mananc zilnic in aceasta perioada sunt portocale, banane, mere si curmale,  la care se adauga diverse fructe uscate de mine si rehidratate (prune, caise, piersici, zarzare, smochine), salate din mere cu scortisoara, cuisoare, fulgi de cocos, stafide, sucuri din strugurii care inca se mentin bine in podul casei, cirese si visine de la congelator, si evident curmale. La acestea se adauga in unele zile  lapte de susan, pateuri din seminte, salate din diverse  legume/ radacinoase/ crucifere, ciuperci, orez, cartofi, fasole, naut, asezonate din abundenta cu busuioc, cimbru si altele.  Ar mai fi anumite suplimente precum spirulina, pulberile din iarba de grau, orz, patrunjel, telina, pe care le adaug in shake-uri, dar nu zilnic. Aceasta alimentatie este specifica sezonului rece cu mici exceptii, deoarece fiecare sezon aduce cu sine alte produse, primavara o bogatie de buruieni si frunze, vara multe fructe si buruieni, toamna alte fructe, costante fiind fructele de import, semintele si alte maruntisuri adaugate in mancare. Nu spun ca alimentatia mea e completa sau ca e foarte variata, evident ca se poate mai mult si mai bine, dar vreau arat ca si o alimentatie vegana medie din toate punctele de vedere poate fi mai buna pentru noi decat cea traditionala, unde “ispita gustului” este poate singurul lucru care o face sa para variata si bogata.

Asa cum spun Freelee si Harley, daca nu poti sa fii 100% crudivor, macar sa fii 100% vegan, chiar daca in alimentatie mai strecori si ceva alimente preparate termic. Poate ca unii nu vor fi de acord cu asta, dar cred ca este destul de greu sa mananci 100% crud nu numai la noi ci si in alte tari, si nu numai la inceputul schimbarii alimentatiei, ci si dupa asta. Si nu toti pot mentine acest stil alimentar pe termen lung. Deci nu ar trebui sa ne impiedicam de acest lucru, adica totul sau nimic. Mai important este ca hrana noastra sa provina DOAR din lumea plantelor , sa fie cat mai naturala si mai neprocesata cu putinta si evident un procent cat se poate de mare sa fie cruda. Dar asta va veni cu timpul.

In incheiere,  iata de ce legumele si fructele sunt mai scumpe decat carnea si lactatele. Acest lucru este valabil aproape peste tot in lume, majoritatea tarilor subventionand masiv aceste 2 industrii, si aproape deloc productia de legume si fructe.

pyramid

Iar despre costul real al productiei carnii va puteti face o idee de aici:

energy-cost-of-meat-product_xDDn7_22978

 Like & Share daca v-a placut !

Advertisements

5 thoughts on “Varietatea si diversitatea in alimentatia vegana vs. omnivora

  1. Să ne aducem aminte, când ne naştem, mâncăm lapte, copiilor noştri când îi naştem le dăm lapte…nu legume…deci mai gândiţi un picuţ înainte de aceste ciudate afirmaţii. Ştiu că sunt extremişti pe planetă…dar tot cu lapte se hrănesc la naştere. Nu cu salată. O seară bună.

    • sa ne aducem aminte TOTUSI, ca dupa intarcare, nici o alta fiinta nu mai consuma lapte… da aia femeia nu are lactatie inca 10 ani dupa intarcarea copilului ei DECAT DACA MAI FACE COPII …ai dreptate si “extremistii” tot cu lapte se hranesc. LA NASTERE ! si o perioada dupa, cat sunt mici. dupa care devin extremisti adolelescenti si apoi maturi si nu mai au nevoie de lapte. imi inchipui ca cei care mai au nevoie de lapte toata viata raman in continuare copii… o seara la fel de frumoasa si tie 🙂

  2. Ce te face sa crezi ca acele alimente de origine vegetala, pe care le consumi, nu sunt modificate genetic? Citeste despre “MONSANTO”, “CARGILL” etc. pentru a vedea si partea cealalta, mai putin placuta a alimentatiei vegane. De cand a aparut ca specie, omul este omnivor. Asa este el programat. Intotdeauna organismul uman cauta un aport energetic ridicat in alimentatia sa. O dieta bazata exclusiv pe un anumit tip de produse – de origine vegetala, animala, sau cum o mai exista – face mai mult rau decat bine. Dau un exemplu: desi soia este un aliment care contine toti cei 10 aminoacizi esentiali (pe care corpul uman nu-i poate produce), fiind mai complexa decat produsele de origine animala (carne, lapte, iaurt, zer, branza etc), aceasta stimuleaza totodata si secretia de estrogen (hormonul sexual feminin), care e un lucru mai putin dorit in cazul barbatilor. Exemplele pot continua. Orice aliment aduce beneficii organismului daca este consumat moderat. Excesele ,in general, si mai ales excesele de alimente procesate (fast-food, mezeluri) sunt cele care trebuie evitate.

    • NU stiu sigur cate tipuri de fructe si legume sunt modificate genetic. Cele mai pretabile la modificare genetica sunt bananele, citricele si alte fructe pentru care este o cerinta mai mare (rosii, ardei, si ce-o mai fi) deci e foarte posibil ca acestea sa fie. DAR un lucru stiu sigur. Toata hrana animalelor care fac parte din “alimentatia echilibrata” de care-mi vorbesti, este modificata genetic cu siguranta: soia, grau. porumb, si alte cereale. In plus Monsanto acolo activeaza cel mai puternic , in sectorul culturilor de masa pe care le-am mentionat. O foarte mare parte din hrana animalelor de consum se obtine cu pretul defrisarii masive a padurilor tropicale. Asta daca ii pasa cuiva de “plamanii planetei” si aerul pe care-l respiram. Cat despre argumentul ca omul e omnivor, am pe acest blog articole care spun altceva si la o cautare atenta vei gasi si pe internet. In concluzie, daca tot e sa consum alimente modificate genetic, prefer sa o fac de la prima mana, nu second hand, trecute prin intestinele unor animale care traiesc o viata scurta de tortura si suferinta, ca apoi sa fie ucise (nu sacrificate) departe de ochii nostrii si ambalate frumos in magazine. Prefer sa aleg raul cel mai mic, atat pentru alte fiinte cat si pentru mine. Daca argumentul meu nu te atinge in nici un fel, inseamna ca nu este un blog pe “felia” ta. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s