Vegan crudivor- Bilantul dupa 2 ani

_MG_2247-2

Luna trecuta s-au implinit 2 ani de cand am trecut de la alimentatia traditionala la cea bazata pe vegetale preponderent nepreparate termic. Povestea tranzitiei mele precum si motivele le puteti citi aici . Chiar recomand sa o faceti, ca sa aveti o imagine completa a transformarii mele. In acest articol voi impartasi experientele mele, impresiile, concluziile si directia viitoare pe care cred ca o va lua alimentatia mea. In acesti 2 ani alimentatia a suferit modificari si, cum imi place mie s-o spun, a evoluat. In acesti 2 ani am tinut un post negru de 6 zile, o cura cu sucuri de legume de 8 zile,  o cura cu pepeni de 7 zile urmata de 2 saptamani doar cu fructe.

Am inceput astfel sa merg pe un nou drum, necunoscut mie pana atunci, un drum care nu inseamna doar mancare ci si o schimbare a mentalitatii si abordarea diferita a vietii. NU doar a mea ci a tuturor fiintelor vii si a Planetei insasi.

Trecutul

De la inceput am avut o alimentatie in proportie de minim 60% nepreparata termic, bazata mult pe legume, radacinoase (deoarece am facut aceasta schimbare toamna), nuci si seminte. Practic, mancam fructe doar dimineata  sub forma de shake-uri la blender, +/- seminte/nuci, iar la pranz si seara salate din diverse legume amestecate, acompaniate uneori de leguminoase/cartofi/orez/soia/paste, toate fierte evident. Daca ma gandesc bine, cred ca in acea perioada alimentatia mea era oarecum subcalorica. Eram inca in perioada de informare si nu stiam multe despre combinarea alimentelor asa ca incercam sa fac preparate cat mai complexe ca sa  imi asigur o gama larga de nutrienti. Din curiozitate am pastrat toate bonurile de la tot ce am cumparat  timp de 2 luni ca sa calculez  costurile noii mele alimentatii, care a fost de aproximativ 250 lei/luna, asta in conditiile in care mancam relativ modest dar destul de variat.

Am mers pe sistemul asta primele 4-5 luni, dupa care am inceput sa experimentez gatitul fara foc. Astfel, timp de aproape 1 an am gatit foarte mult in felul acesta, procentul de hrana vie din alimentatia mea crescand la peste 70% in medie. In acest timp mi-am dat seama ce imi place si ce nu, avantajele anumitor preparate raportate la munca si cheltuiala necesare pentru realizarea lor, etc. A urmat apoi deshidratarea multor fructe, ierburi, prepararea painicilor crude, batoanelor nutritive. Am incercat diverse sisteme, combinatii de-a lungul timpului si am ajuns la cele mai eficiente preparate din punct de vedere nutritiv, al costului si al manoperei. Gasiti aici toate preparatele pe care le-am incercat.

Prezentul

Apoi, la sfarsitul acestei ierni, am inceput pregatirea pentru cursa de anduranta Tecuci-Cluj si odata cu ea alimentatia mea s-a schimbat. Dupa documentare asidua pe tema alimentatiei sportive, am crescut procentul zilnic de fructe in defavoarea obisnuitelor salate si am renuntat la sare, produse care contin gluten, am redus foarte mult uleiurile si oleaginoasele. Implicit proportia de hrana nepreparata termic a crescut undeva la 80-90% in medie, cu multe zile in care era de 100%. De atunci pana in prezent alimentatia mea a ramas cam in felul acesta adica fructe de dimineata pana dupa amiaza ori in starea lor naturala ori sub forma de shake-uri (functie de  fructe) +/- diverse seminte/ frunze verzi/karob, etc… Iar seara de  obicei, o salata din fructe fara fructoza si legume, acompaniata uneori de pateuri din seminte, sau  (mai rar) orez integral/cartofi/ humus, etc…  Dar nu de putine ori m-am trezit mancand fructe si la masa de seara.

Acum aproximativ 3 luni am inceput sa practic in fiecare zi un exercitiu de yoga, uddiyana bandha, si  unul din efectele benefice este asemanator detoxifierii, adica eliminarea de mucus. El mai are si alte efecte fiind util si pe alte planuri dar il mentionez doar pe acesta, fiind ceva imediat observabil si un obiectiv de dorit pentru cei care urmaresc detoxifierea.

Dar Calciul ???

In aceasta vara, imediat dupa cura cu pepeni si cele 2 saptamani doar cu fructe si avand in spate cateva luni preponderent pe fructe, mi-am facut niste analize generale ca sa vad cum stau cu unii indicatori cum ar fi calciul, fierul, magneziul, colesterolul si altele. Eram curios care sunt cifrele dupa aproape 2 ani dupa renuntarea la orice produs de origine animala, din care ultimele luni preponderent pe fructe urmate de 3 saptamani DOAR pe fructe  (deci teoretic fara nici un aport semnificativ de calciu in aceste 3 saptamani). 1

2

Ma mandresc cu nivelul mic al colesterolului total care este “sub” limita inferioara a recomandarii medicale. De asemenea HDL-ul este mai mare decat LDL-ul ceea ce era de asteptat. Proteina C reactiva este negativa, cititi aici. Magneziul, calciul si fierul sunt in limitele normale, la fel sunt si markerii de inflamatie ai ficatului. Cifrele spun ca mitul calciului si lactatelor este fals, asta daca mai era nevoie de vreo precizare. Nu este nevoie de cantitati uriase de Ca introdus in corp ci pur si simplu trebuie doar sa nu mai pierdem Ca din corp, pierdere indusa de alimentele acide si compensata prin utilizarea resurselor proprii de Ca ale corpului.

Din punct de vedere al eficientei energetice, acest tip de alimentatie este foarte bun. Am facut o expeditie de 2 saptamani in muntii Caucaz cu astfel de alimentatie, am trecut prin 3 luni de antrenament ciclistic destul de intens- peste 4000 de km, am facut un mic duatlon (60 km pe bicicleta si un semimaraton, fara pauza), apoi am pedalat 532 de km in 28.5 ore, am facut 700 de abdomene si 400 de flotari intr-o zi… Deci este mai mult decat clar ca exista suficienta energie pentru eforturi fizice deosebite.

Viitorul

Daca este sa dam un nume acestui tip de alimentatie bazat preponderent pe fructe, o sa-i spunem alimentatie frugivora, pentru cine inca nu a auzit de asta 🙂 . Cartea lui Douglas Graham “80/10/10 Diet” este exemplificativa in acest sens, el promovand ideea ca 80% din calorii sa provina din carbohidrati, 10 % din calorii sa vina din proteine si restul de 10 % din grasimi. De preferat, carbohidratii ar trebui sa vina din fructe, cu optiunea ca atunci cand nu sunt disponibile in cantitate sau calitate suficienta, trecem la planul B, adica orez integral, cartofi, paste integrale, etc; Grasimile preferabil sa provina tot din fructe gen avocado si altele, seminte si nuci, dar in cantitati relativ mici, si fara uleiuri. Cat despre proteine, nu ar trebui sa ne facem griji, atat timp cat consumam suficiente calorii raportat la tipul de viata (sedentara, semiactiva, activa sau hiperactiva) si avem o alimentatie cat de cat variata, este IMPOSIBIL sa avem deficienta proteica. Dar va asigur ca odata ce treceti pe acest tip de alimentatie, viata nu are cum sa fie decat cel putin activa 🙂 .

Imi este din ce in ce mai clar acum ca asta este modul ideal de a ma hrani. Preponderent fructe dulci, shake-uri din banane si frunze verzi, diverse pseudocereale, din cand in cand salate din fructe nedulci si alte legume, pateuri din seminte si alte preparate specifice bucatariei fara foc. Pentru mine pare ca functioneaza destul de bine, cu amedamentul ca exista loc de imbunatatiri si fine tunning 🙂 .

VeganTMLogo_col_shad

In acest moment eu nu vad cum m-as mai putea intoarce la vechea viata. Spun vechea viata si nu vechea alimentatie, pentru ca odata cu schimbarea alimentatiei, se va schimba si stilul de viata, mai devreme sau mai tarziu functie de particularitatile fiecarui om. Veganismul este o filosofie de a-ti trai viata si nu un stil alimentar. Veganismul inglobeaza pe langa consideratiile de sanatate ale acestei alimentatii, compasiunea pentru animale, grija pentru natura si Planeta, in general o reintegrare a fiintei umane in organismul Planetei.

Daca v-a placut si va ajuta, you know the drill  🙂  LIKE & SHARE !!!

9 thoughts on “Vegan crudivor- Bilantul dupa 2 ani

  1. sunt curios daca mai detii/conduci masina sau folosesti transportul in comun. lucrurile astea polueaza organismul Planetei. daca te deplasezi doar pe bicicleta te felicit.

    • in cazul asta nu ma poti felicita, pentru ca folosesc masina cand am nevoie si mijloace de transport in comun cand e cazul. intrebarea mea pentru tine e cat de mult stii (dpdv al cifrelor) despre cat polueaza o anumita activitate ? nu stiu cat stii, dat imi permit sa iti raspund eu. totalitatea mijloacelor de transport in comun din lume contribuie cu aprox 13% la totalul gazelor cu efect de sera, pe cand totalitatea industriilor si activitatilor conexe cu cresterea intensiva a animalelor produce aprx. 18% din totalul gazelor cu efect de sera. deci poate intelegi de ce nu ma simt catusi de putin vinovat ca merg cu masina. iti recomand sa cauti pe net informatii cu privire la acest subiect si vei intelege. 🙂

  2. excelent, chiar ca inspiri si e un efort considerabil plus admirabil faptul ca ai experimentat pe propria piele ani de zile un sistem, o filozofie (cum spui tu) si acum il impartasesti si celorlaltzi! care culeg fix roadele muncii tale. felicitari.

    • multumesc ! da cam asa este, eu am invatat singur tot, noroc cu internetul 🙂 dar m-as bucura chiar si asa, sa dau totul “de-a gata” altora, numai sa vad ca sunt deschisi si accepta !

    • Buna, in caz ca WWW-ul nu a reusit sa te lamureasca, voi incerca eu 🙂
      Conform definitiei updatate si general acceptate de societate in zilele noastre, vegetariana este acea persoana care nu consuma carne de nici un fel decat de peste. Mai demult, in trecut, vegetariana era acea persoana care nu consuma nici un produs de origine animala, dar trepatt au aparut tot felul de incluziuni de alimente in alimentatia vegetariana originala, si asa s-a pervertit termenul.
      Spunem despre o persoana ca este crudivora atunci cand mananca hrana nepreparata termic in proportie mai mare de 60-70%, (dar si aici difera opiniile, unii sustin ca procentul ar fi 80, altii 90 sau chiar 100%). Sper ca te-am lamurit. 😀

Leave a Reply

